środa, 20 marca 2013

Tuning

NA CZYM POLEGA TUNING MECHANICZNY ???

Dynamiczny dolot powietrza
Dynamiczny dolot powietrza
Celem osiągnięcia znaczących przyrostów wykraczających poza możliwości poprawy sprawności elektronicznie wymagane jest poczynienia modernizacji mechanicznych.
W przypadku wykonywaniu chip tuning w silnikach wolnossącyh do ok 2500 ccm celem uzyskania odpowiednich przyrostów i przebiegu krzywej momentu obrotowego trzeba wielokrotnie wykonać poprawienie dolotu powietrza i przez nas jest to uważaje jako bezględne minimum. W silnikach o bardzo małych pojemnościach wielokrotnie koniecznym jest jeszcze szersza poprawa wzbogacona o np: sportowy kolektor wydechowy.

Potrzeba wykonywania szerszych modernizacji szczególnie dotyczy silników bez turbo, gdyż celem efektywnego poprawienia sprawności silnika trzeba zmodernizować np: układ wydechowy, układ dolotu powietrza czy tez „dopieścić” silnik w jego wnętrzu (zmiany geometrii kanałów dolotowych i wylotowych, komory spalania, stopnia sprężania, kształtu zaworów i ich mas)

Kolektor wydechowy firmy Supersprint do Porsche
Kolektor wydechowy firmy Supersprint do Porsche
W przypadku wykonywaniu chip tuning w silnikach do ok. 2500 ccm celem uzyskania odpowiednich przyrostów i przebiegu krzywej momentu obrotowego trzeba wielokrotnie wykonać poprawienie dolotu powietrza i przez nas jest to uważa je jako bezględne minimum. Szczególnie dotyczy to silników których układy dolotu powietrza są niskiej wydajności.
W przypadku szerszych modernizacji maja zastosowanie sportowe wałki rozrządu, przy czym należy pamiętać o fakcie, że najczęściej silnik mający inny wałek rozrządu typu „sportowego” znacząco zmienia charakterystykę pracy silnika, wielokrotnie przesuwając ją w wyższe partie obrotów. W takim przypadku może być potrzebne zastosowanie korzystniejszych przełożeń skrzyni biegów.

Taki fakt jest krokiem w tył w przypadku samochodów używanych do codziennej jazdy dlatego wielokrotnie modernizacje które były wykonywane u nas w samochodach do użytku na co dzień bazowały na seryjnym wałku rozrządu.


Turbosprężarka
Turbosprężarka
Podsumowaniem tych prac jest wykonanie nowych ustawień programowych celem odpowiedniego wykorzystania modernizacji mechanicznych wraz z uzyskaniem optymalnej pracy.
W przypadku silników turbodoładowanych w pierwszej instancji to wymiana układu wydechowego i wykonanie strojenia elektronicznego (chip tuning). Następnie jeżeli chce ktoś uzyskać wieskzy przyrost bez ingrerencji w sam silnik to nastepuje poprawa dolotu powietrza, wymiana czy też zamontowanie wydajniejszego układu intercoolera.

Idąc w dalsze modernizacje tuning polega na zwiększeniu wydajności układu doładowania (zmiana turbosprężarki), zmiany mechaniczne w układzie korbowo-tłokowym, rozrządu. Wielokrotnie potrzebnym jest zwiększenie wydajności układu zasilania (wtryski, pompa paliwa) jak i zamontowanie dodatkowych czujników celem posiadania kontroli nad praca silnika (wskaźnik temperatury spalin EGT, doładowania, itp.)

Na zakończenie prac wykonuje się optymalizację programową aby ustalić odpowiedni zakres przyrostów, odpowiednią charakterystykę jak i bezpieczną pracę silnika
Wiekszy intercooler umieszczony centralnie
Wiekszy intercooler umieszczony centralnie

Tak daleko idące modernizacje w przypadku silników doładowanych polecane są u nas wyłącznie klientom którzy używają tych samochodów jako „weekendowe zabawki”. W przypadku gdy klient używa samochód do codziennej jazdy czy pracy zalecamy mniejszy zakres zmian.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz